Od kilku lat w internecie można korzystać z profilu zaufanego w celu załatwienia pewnych sprawunków, okazało się to być ogromnym ułatwieniem, w szczególności w czasach pandemii i lockdownu. Jednak nie każdy wie, czym dokładnie jest profil zaufany, dziś wyjaśnimy, do czego służy i jak go założyć.
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany to konto na stronie rządowej, które jednocześnie służy do identyfikacji podczas wypełniania wniosków lub innych usług podmiotów publicznych online. Konto przechowuje takie dane jak imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia. Za pomocą tej funkcji możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie lub podpisać wniosek elektronicznie. Przez profil zaufany można także sprawdzić informacje na temat punktów karnych, danych medycznych z Internetowego Konta Pacjenta w tym dane o paszporcie Covidowym oraz inne dane jak np. data ważności dowodu czy dane w Rejestrze Dowodów Osobistych. W internecie za pomocą profilu zaufanego można składać wnioski o:
- dowód osobisty,
- świadczenia 500+
- Kartę Dużej Rodziny,
- zasiłek pielęgnacyjny,
- zasiłek rodzinny,
- odpis aktu małżeństwa,
- odpis aktu zgonu,
- kartę EKUZ,
- rejestrację w urzędzie pracy jako osoby bezrobotnej.
Dlaczego warto założyć profil zaufany?
Profil zaufany ułatwia szereg formalności, które musielibyśmy wypełnić w urzędzie. Dzięki niemu wszystkie wnioski możemy składać przez internet bez wychodzenia z domu i czekania w kolejkach. Elektroniczne wypełnianie wniosków jest też łatwiejsze, dzięki czemu nie musimy się martwić, czy dany wniosek został źle wypełniony.
Jak założyć profil zaufany za pomocą konta bankowego?
Profil zaufany można utworzyć na kilka różnych sposobów, najszybciej można to zrobić przez internet. Wiele banków oferuje możliwość logowania do strony rządowej przez konto bankowe, ten sposób nie wymaga żadnych formalności, wystarczy na stronie logowania wybrać odpowiedni bank i wypełnić formularz, bank odeśle nas z powrotem do wcześniejszej strony. Z tej opcji mogą skorzystać osoby, które mają konto osobiste w jednym z poniższych banków:
- Santander,
- mBank,
- ING,
- BOŚ,
- PKO Bank Polski,
- Inteligo,
- Pekao SA,
- Millenium,
- Alior Bank,
- Getin Bank,
- Crédit Agricole,
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
- Banku Spółdzielczy PBS.
Jak założyć profil zaufany w urzędzie?
Jeśli nasz bank nie posiada opcji zakładania profilu zaufanego, to niestety jesteśmy skazani założyć go w urzędzie. Punktem potwierdzającym jest np. Oddział NFZ, urząd Gminy, urząd skarbowy lub inna publiczna placówka oznaczona symbolem PZ.
Można to także zrobić online, na stronie rządowej wystarczy wypełnić wniosek o chęci założenia profilu zaufanego. By wniosek został rozpatrzony, będziemy musieli przeprowadzić wideo rozmowę z urzędnikiem, który podczas spotkania potwierdzi naszą tożsamość, dlatego do rozmowy online potrzeby jest laptop z kamerką i mikrofonem lub sprawny telefon. W trakcie wypełniania wniosku zostaniemy poproszeni o wybranie terminu, w którym urzędnik może się z nami skontaktować, internetowe składanie wniosku trwa zwykle 15 minut.
Profil zaufany to podstawa teraz, przez niego się rejestrowałam na wybory, stamtąd pobierałam paszport covidowy….
Chciałam założyć profil zaufany w urzędzie to oczywiście były problemy, ale udało się przez bank. I to chyba najwygodniejsza opcja. Polecam to naprawdę wiele ułatwia.
Szkoda tylko, że nie każdym bankiem mozna się zalogować do profilu zaufanego. To powinien być standard :/
Naprawdę? Myślałam, że to już standard, że profil zaufany udostępniany jest przez każdy bank.
Serio nie z każdym bankiem to działa? Wielka szkoda…. Założenie profilu zaufanego przez bank wydawało się takie proste….
Niestety mój bank nie udostępnia takiej opcji 🙁 chciałam założyć profil zaufany i nie mam takiej możliwości. Muszę jechać do urzędu 🙁