Pisanie na komputerze
Praca

Jak napisać list motywacyjny? Czy warto korzystać z gotowych wzorów?

Pisanie listów motywacyjnych obecnie nie jest już praktycznie wymagane, choć często bywa dodatkowym atutem, gdy staramy się o pracę, zwłaszcza na lepszym stanowisku. Dlatego też umiejętność napisania listu motywacyjnego bywa bardzo przydatna. Tylko jak go wykonać? O czym przy tym pamiętać? Czy warto korzystać z gotowych wzorów?

Czym jest list motywacyjny?

Jak sama nazwa wskazuje, list motywacyjny jest formą krótkiej wypowiedzi pisemnej, listu kierowanego do pracodawcy, który ma uzasadnić motywację kandydata chęci podjęcia konkretnego zatrudnienia. Jest on często dołączany wraz z CV, jednak z czasem stał się on dokumentem coraz mniej potrzebnym. Wielu pracodawców w ogóle takich listów nie czyta, są jednak przypadki, gdy jego napisanie może być dużym atutem. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie on napisany prawidłowo.

Jak napisać list motywacyjny – jaki jest układ?

List motywacyjny, jak większość podobnych pism ma z góry narzucony układ formalny. To znaczy, że musi mieć on odpowiednią wymowę i jednocześnie zwięzłą, ale sensowną treść, ubraną we właściwą formę. Składa się on więc z nagłówka, gdzie umieszcza się dane osobowe autora (u góry po prawej stronie), nieco niżej miejsce i datę (po lewej stronie), a pod nimi dane osobowe adresata.

Kolejną częścią jest wstęp, który zawiera bardzo krótkie streszczenie osoby, która pisze ten list, a także wyjaśnia powód, dla którego został on napisany. Po tym następuje właściwe rozwinięcie tematu, to jest przedstawienie stanowiska, które nas interesuje, a także wyjaśnienie, dlaczego chce się podjąć tę konkretną pracę oraz przedstawia się swoje kompetencje, doświadczenia i umiejętności. Trzeba pamiętać, że list motywacyjny to forma autopromocji, należy więc przedstawić się z jak najlepszej strony.

List motywacyjny to także zakończenie, którym wyraża się nadzieje, na pozytywne rozpatrzenie prośby oraz chęć spotkania, by osobiście omówić warunki pracy. Jednym słowem jest to prośba o zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

Mężczyzna przy komputerze

Czy warto korzystać z gotowych wzorów listu motywacyjnego?

Szukając odpowiedzi na pytanie, jak napisać list motywacyjny, najczęściej sięgamy po informacje w internecie, gdzie można znaleźć zarówno liczne porady techniczne i podpowiedzi, jak i gotowe wzory. Składają się one najczęściej z już przygotowanych form, zawierających najbardziej pasujące frazy i z pustymi polami do wypełnienia.

Jeżeli ktoś kompletnie nie wiem jak napisać taki dokument, może być to przydatne, ale trzeba uważać – powielając gotowe wzory, stajemy się sztampowi. Rekruter zmuszony jest więc czytać na okrągło to samo, a to oznacza, że po pewnym czasie przestaje zwracać na to uwagi. Najczęściej popełnianym błędem jest właśnie kopiowanie wzorów i fraz, które są znane każdemu, zwłaszcza rekruterowi, który szuka idealnego kandydata na dane stanowisko.

Dlatego też z takich wzorów można korzystać, ale powinny być dla nas podpowiedzią, zwłaszcza co do formy, ale niekoniecznie co do treści. Możemy się na nich wzorować, ale kopiowanie ich nie jest najlepszym pomysłem – nie pomoże nam to w znalezieniu pracy, a na pewno nie przykuje uwagi pracodawcy na dłużej, jeżeli w ogóle.

O czym pamiętać pisząc list motywacyjny?

Pamiętajmy o tym, by pisząc list motywacyjny dostosować jego treść do danej oferty pracy. Stosowanie jednego wzoru za każdym razem nie jest najlepszym rozwiązaniem. Inna kwestia to powiązanie listy motywacyjnego z CV. Trzeba pamiętać, by w liście nie powielać informacji z życiorysu – musi on przedstawiać inny punkt widzenia i pokazać, dlaczego nadajemy się akurat do tej konkretnej pracy. Należy pokazać, jak możemy pomóc pracodawcy, opierając się na naszych umiejętnościach i nawiązując bezpośrednio do wymagań stawianych w ofercie.

List powinien być czytelny, przejrzysty i w miarę zwięzły, najlepiej, gdyby mieścił się w całości na jednej stronie A4.

Przed wysłaniem sprawdź także to, co napisałeś, zweryfikuj pismo pod względem stylistyki i błędów i literówek. Bądź krytyczny i spójrz na to, co napisałeś, okiem pracodawcy, szukającego pracownika.