Od kilku tygodni, miesięcy, lat kiełkuje w Tobie pomysł, żeby założyć bloga, mieć własne miejsce w sieci? A może prowadzisz własną działalność w nietypowej branży i chciałabyś móc o tym pisać, wspierając jednocześnie swój biznes? Pokażemy Ci, jak ten pomysł przerodzić w działanie.
1. Pomysł na bloga
Wszystko zaczyna się od pomysłu dotyczącego tego, o czym chcesz pisać. Czasami temat ten jest Ci bliski od lat, ale masz wrażenie, że wszyscy już wszystko o nim powiedzieli. W takich sytuacjach nie zrażaj się, ponieważ jesteśmy pewni, że zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał poznać Twoje zdanie.
Jest też grupa osób, które „chcą mieć bloga” i to jest ich cel nadrzędny. Mniej istotne jest wtedy, o czym on będzie. Niestety, nie tędy droga. Nie można prowadzić swojej strony na siłę, bo szybko się wypalisz. Wtedy połącz to ze swoimi zainteresowaniami.
A najłatwiej jest oczywiście, gdy dokładnie wiesz, czego chcesz, tylko nie masz pojęcia, jak się za to zabrać. Wtedy przejdź do drugiego kroku.
2. Przygotuj treści na bloga
Pewnie spodziewałeś się, że drugim krokiem będzie zakup hostingu. Lecz na to przyjdzie jeszcze czas. Najpierw przygotuj treści na bloga. Co to znaczy? Rozpisz sobie tematy, które kiełkują Ci w głowie, a potem… o tym napisz.
Kiedy będziesz mieć przygotowanych co najmniej kilkanaście wpisów, możesz pójść krok dalej. Dlaczego zalecamy taką kolejność? Z kilku powodów.
Po pierwsze, może się okazać, że pisanie nie jest jednak Twoją mocną stroną i szybko się przekonasz się, że to nie dla Ciebie.
Po drugie, jak już założysz bloga, dobrze byłoby go od razu uzupełnić treścią. W końcu nikt nie będzie wchodził dla Ciebie dla „Lorem ipsum…”.
A po trzecie, hosting i domenę opłacasz na rok. Gdy to zrobisz, lepiej od razu zabrać się do konkretów, niż tracić miesiące na przygotowanie „contentu”.
3. Wybierz hosting i domenę
To Twój wielki dzień! Dziś wykupisz hosting oraz domenę i co za tym idzie, zaczniesz realizować swoje marzenia. Ale czekaj, czekaj, jeszcze chwilę. Zastanów się, jaką chcesz mieć nazwę strony, zobacz, czy jest dostępna i ile kosztuje. Przy okazji sprawdź od razu, ile będziesz płacić za jej przedłużenie (może okazać się, że teraz trafisz na super okazję, ale za rok zapłacisz za to z nawiązką).
Jeśli chodzi o hosting, to przede wszystkim dowiedz się, jakie wsparcie oferuje. Jak szybko reaguje w razie awarii.
4. Zainstaluj WordPressa
Zakładamy, że nie jesteś webmasterem z kilkuletnim doświadczeniem, a kodu html nie czytasz jak nowej, wciągającej powieści Cobena. W takich przypadkach potrzebny Ci jest CMS, czyli, tłumacząc na język polski, System Zarządzania Treści, dzięki któremu stworzysz swojego bloga bez znajomości niuansów języka HTML i CSS.
Najpopularniejszy w Polsce jest WordPress i strony na nim tworzą nawet doświadczone osoby. Jest prosty w obsłudze, a dzięki możliwości zainstalowania płatnych lub darmowych szablonów, możesz mieć designerskiego bloga bez wielkich ingerencji z Twojej strony.
5. Działaj
Ostatni krok jest najbardziej enigmatyczny, ale tak naprawdę wszystko sprowadza się do zasady, że nie ma efektów bez działania. Nie czekaj, aż dostaniesz wypłatę i będzie Cię stać na zakup super designerskiego szablonu, tylko publikuj już swoje wpisy. Masz problemy techniczne? Spokojnie. Rób swoje, a w międzyczasie zapytaj się znajomych, czy mogą Ci pomóc lub szukaj odpowiedzi w internecie – np. na forum WordPressa, gdzie inni użytkownicy chętnie podpowiadają nowicjuszom, choć też tym i bardziej zaawansowanym.
I pamiętaj o swoich użytkownikach. Pozwól im komentować swoje wpisy, pomyśl o utworzeniu przynajmniej jednego kanału w social mediach, ponieważ to zwykle działa lepiej, niż najlepszy RSS. I działaj, działaj, działaj.